پرسشنامه وان – مرجع پرسشنامه ایران
پرسشنامه مهارتهای زندگی
Life Skill Inventory
لطفا میزان برخورداری خود از مهارتهای زندگی را با توجه به مقیاس زیرمشخص نمایید.
۱= بسیارکم … ۲= کم … ۳= متوسط … ۴= زیاد … ۵ = بسیار زیاد
آموزش مهارت خودآگاهی
- آگاهی از نقاط ضعف و قوت خویش
- آگاهی از حقوق و مسئولیت های خود
- بیان ارزش های خود
- اعتماد به نفس
- داشتن نگرش مثبت به خود
- داشتن نگرش مثبت به دیگران
- تشخیص رفتار مناسب زنانه
- تشخیص رفتارهای مناسب مردانه
- راهنمایی گرفتن از ارزش های فردی هنگام انجام دادن کارها
- تشخیص نیازهای روانی
- لذت بردن از زندگی
داشتن هدف در زندگی
- برخورد مناسب با ناکامی ها و شکست ها
- ارزشیابی موثر بودن اعمال خود
- تشخیص نیازهای جسمانی
- تشخیص نیازهای روانی
- پی بردن به اهداف و اهمیت آنها
- تدوین اهداف کوتاه مدت
- تدوین اهداف بلند مدت
- کنار آمدن با تغییرات در زندگی
- انتخاب اهداف و انتخاب فعالیتها جهت رسیدن به هدف
- پی بردن به اهداف و اهمیت آنها
مهارتهای مربوط به ارتباط های انسانی
- ارتباط کلامی موثر
- ارتباط غیرکلامی موثر
- ابراز وجود
- غلبه بر کمرویی
- گوش دادن فعال
- درک احساسات دیگران
- نه گفتن به آنهایی که درخواست های غیرمعقول دارند
- سوال کردن ( مثلا درباره نا عادلانه بودن قانون)
- استفاده از روش های مناسب برای برقراری ارتباط
- انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری در برقراری ارتباط
- احترام به نظرات دیگران
روابط بین فردی
- همکاری و مشارکت با دیگران
- دستیابی و نگهداری دوستان
- برقراری روابط صمیمانه با دیگران
- بیان واضح و روشن تفکرات و اهداف
روابط بین فردی
- درک دیگران
- احترام به افراد، دیدگاه ها ، نژادها، و مذاهب گوناگون
- تمجید و تحسین کردن دیگران
- پذیرش تشویق و تحسین از طرف دیگران
- توانایی ابراز احساسات
- همدلی با دیگران
- پذیرش انتقاد از دیگران
- توانایی انتقاد از دیگران
تصمیم گیری
- تصمیم گیری فعالانه بر مبنای آگاهی از حقایقی که انتخاب های فردی را تحت تاثیر قرار می دهد.
- تصمیم گیری بر مبنای ارزیابی دقیق موقعیت ها
- انتخاب اهداف واقع بینانه
- برنامه ریزی و پذیرش مسئولیت اعمال خود
- آمادگی برای تغییر دادن تصمیم ها جهت انتخاب گزینه مناسب
- به کارگیری معیارهای مرتبط جهت انتخاب گزینه مناسب
- گردآوری اطلاعات تا حد ممکن در هنگام تصمیم گیری
- پای بند بودن به اجرای تصمیم و اطمینان به تصمیم های خود
بهداشت و سلامت روانی
- شناخت هیجان های خود
- شناخت هیجانهای دیگران
- مقابله با ناکامی ، غم و ترس
- کنترل فشارهای روانی
- کنترل خشم
- کنار آمدن با موقعیت هایی که قابل تغییر نیستند
- مقابله با مشکلات ، بدن توسل به سوء مصرف مواد
- در میان گذاستن ترس ها ، احساسات و مشکلات
- استفاده از ورزش برای تخلیه تنشهای هیجانی
- استفاده از موسیقی برای ایجاد ارامش در فرد [خود]
- توجه به تغذیه مناسب
- کنترل وزن
- آراستگی ظاهر خود
- ایجاد علاقه به شرکت در ورزش های جمعی
- ایجاد علاقه به ورزشهای انفرادی
- داشتن عادات خوب غذایی
- درک اهمیت و ارزش غذای سالم
- رو به رو شدن با مشکلات دوران بلوغ
- آگاهی از تاثیر الکل، مواد نیکوتین و …
- نیاز به برخورداری از بدن سالم و متوازن
- پوشیدن لباس مناسب
- اهمیت به پاکیزگی لباس
- نشان دادن آگاهی نسبت به بیماری مسری و پیشگیری از آنها
مهارت در حل مساله
- استفاده از مراحل حل مساله در مواجهه با مشکلات زندگی
- شناسایی راه حل های گوناگون هنگام مواجهه با مشکل و انتخاب موثر ترین راه حل
- توانایی مواجهه با مسائل مختلف زندگی
- آگاهی از چگونگی تفکر واضح و حل مساله در شرایط بحرانی
- تنظیم وقت و کنترل وقت
- آشنایی با مراکز و سازمانهایی که به حل مشکلات کمک می کنند.
مهارت مشارکت و همکاری
- درک و تقبل انواع نقش ها در گروه
- شناسایی مشترکات بین علائق گوناگون
- ارائه انواع عقاید رد گروه
- ارزش گذاری به تفاوتها و تشابهات در بین اعضای گروه
- جدا کردن نقش گروهی فرد از نقش فردی او
- برقراری تعادل بین نیازهای گروهی و فردی
- فعالیت برای دستیابی به هدفهای گروهی
- شرکت موثر و فعال در تعاملات گروهی
مهارت تفکر خلاق (خلاقیت)
- یادگیری فعال
- جستجوی اطلاعات جدید
- شناسایی راه حل های جدید رد برخورد با مشکلات زندگی
- تلاش در رفع محدودیت های مربوط به دانش و توانایی خود
- توجه به دیدگاه های متفاوت
- ابتکارعمل در زندگی
تفکر انتقادی
- بررسی دقیق منابع اصلی و عقاید و ارزیابی اعتبار آنها
- بررسی دقیق موقعیت ها با سوال کردن
- مشاهده موقعیتها از دیدگاه های مختلف و ارزیابی دلایل و شواهد آنها
- دقیق بودن درتفکر ( نسبت به مسائل ، دید وسیع و دقیقی دارد)
- اشراف به این مساله که دیگران همیشه درست نمی گویند
- علاوه بر توجه به کل موضوع ، به جزییات نیز توجه دارد
- تشخیص درست از نادرست
- ذهن باز داشتن( با ذهن باز و متفکرانه نسبت به مسائل اظهار نظر می کند)
- توانایی استدلال
- اطلاع از چگونگی دسترسی به اطلاعات
- تشخیص تاثیر اعمال خود بر روی خود، خانواده و جامعه
- استفاده از استراتژی های مناسب برای حل اختلاف
- پایبندی به قانون و نظم
- پایبندی به ارزهای مورد قبول جامعه
درک اصول ازادی، عدالت و تساوی
- آگاهی از این اصل که همه مردم ذاتا دارای ارزش هستند
- نشان دادن علاقه به منزلت و حقوق انسانی
- احترام گذاردن به حقوق و منافع فردی و اجتماعی و حمایت از آن
- رعایت عدالت و حمایت از آن
- احترام به تساوی و حقوق اساسی افراد
شرکت در فعالیت هایی که منافع را بهبود می بخشند
- درک و آگاهی از نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه
- تشخیص نیازهای جامعه و تلاش برای برآورده کردن آن
- اهمیت دادن به نقش کار در پیشرفت جامعه
- شرکت در انتخابات
- آشنایی با نهادهای اجتماعی
- آشنایی با احزاب سیاسی
نشان دادن رفتارهای اجتماعی
- آگاهی های مربوط به ترافیک
- آگاهی های مربوط به امنیت
- رعایت نوبت هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه
- استفاده صحیح از وسایل حمل و نقل و مسافرت به طور مستقل
- نشان دادن رفتار درست و آداب مناسب اجتماعی در مکان های عمومی
شهروند جهانی شدن
- فهم و قدردانی از تعامل فرهنگی
- تلاش برای صلح
- آشنایی با حقوق بشر
- برقراری ارتباط با مردمان جوامع دیگر
- اهمیت دادن و احترام گذاردن به ارزشهای زیربنایی قوانین بین الملل
مهارتهای حرفه ای
- شناخت مشاغل و حرف [ حرفه های] گوناگون
- طرح ریزی برای انتخاب شغل
- نشان دادن عادات و رفتارهای مناسب حرفه ای
مهارت های مربوط به رعایت و به کارگیری نکات ایمنی
- …
- …
- چگونگی مقابله با حوادثی مانند آتش سوزی و زلزله
- آشنایی با کمک های اولیه
- تشخیص علائم ایمنی
- مهاراتهای استفاده از فن آوری اطلاعات
نحوه گردآوری اطلاعات
- استفاده از اینترنت و کامپیوتر
- شیوه های مطالعه
- نحوه سازمان دهی اطلاعات
- برنامه ریزی مقدماتی با رایانه
- نقش فن آوری اطلاعات در افزایش و غنی سازی یادگیری در حوزه های گوناگون درسی
ساعتچی. محمود ، کامکاری. کامبیز، عسکریان. مهناز . آزمونهای روان شناختی . نشر ویرایش . ۱۳۸۹