خانه / دسته‌بندی نشده / خط تلفن ۱۲۳
inde

خط تلفن ۱۲۳

سازمان بهزیستی کشور

معاونت امور اجتماعی

دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی

 خط تلفن ۱۲۳

”  اورژانس اجتماعی “

مقدمه

در جوامع مختلف با هدف پاسخگویی به نیازهاو مشکلات آحاد جامعه راهکارها و برنامه های متعدد تدوین شده و از روش های مختلف برای رسیدن به هدف مذکور بهره گرفته می شود، که با گذشت زمان این برنامه ها و روش ها متنوع و پیشرفته تر شده است. جامعه مانیز از این قاعده مثتثنی نیست.

امروزه سازمان بهزیستی با بهره گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارایه خدمات به گروههای هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها در پی آن است تا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروههای هدف سازمان معرفی و ارائه نماید و مداخلات خود را از مرکز محوری به جامعه محوری تغییر داده و از نظام خدمات اجتماعی پویا استفاده کند. این ضرورت از آنجا ناشی می شود که مسائل و آسیبهای اجتماعی رشد روزافزونی درجامعه داشته، به طوری که مراکز و فعالیتهای موجود پاسخگوی نیازها نبوده اند. علاوه بر این، امکان مراجعه حضوری همیشه بنابر دلایلی امکانپذیر نیست.

در همین راستا دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی از سال ۱۳۸۳ اقدام به راه اندازی خط تلفن  اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی بسیار آسان که فراگیری آنها برای همه مردم به آسانی میسر است نموده است. که در ابتدا با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرده، ولی در حال حاضر باتوجه به امکانات و تجهیزات فراهم شده، این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروههای در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را نیز شامل می شود. ضمن اینکه سایر گروههای هدف بهزیستی که در شرایط اورژانسی باشد را نیز در بر خواهد گرفت.

خط تلفن اورژانس اجتماعی، یک خط تلفن ۳ رقمی است که به صورت شبانه روزی به گروههای هدف با اولویت دادن به کودک آزاری و همسر آزاری خدمات تخصصی ارائه می نماید.با عنایت به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی و جرایم قائل است وبا توجه به وظایف سازمان بهزیستی کشور در خصوص لزوم حمایت از افراد در معرض آسیب اجتماعی از قبیل: کودک آزاری (هر گونه آسیب جسمی، فکری، جنسی، سوء استفاده، بی توجهی و بد رفتاری با کودکان زیر سنین ۱۸ سال، توسط فردی که حضانت و سرپرستی کودک را به عهده دارد و یا توسط یک فرد بزرگتر که این فرد    می تواند در کانون خانواده یا خارج از کانون خانوا ده باشد)، همسر آزاری (به بد رفتاری با همسر شامل سوء رفتار و آزارجسمی، جنسی، روانی و سهل انگاری و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت وی مضر است را‌ همسر آزاری می گویند)، دختران فراری(به آن دسته از دخترانی که به دلایل مختلفی از خانواده منفک و در اجتماع سرگردان بوده و رغبتی برای  بازگشت به خانواده را ندارند)،زنان آسیب دیده اجتماعی (به آن دسته از زنانی که به نوعی دچار آسیب شده و شرایط بازگشت به خانواده را نداشته و از زنان ویژه مستثنی هستند، اطلاق میشود)، کودکان خیابانی، خانواده های در معرض طلاق، خودکشی و…ضرورت راه اندازی خط سه رقمی تلفن اورژانس اجتماعی  به منظور دستیابی آسان و سریع برای افراد گروه های هدف آشکار گردید.

نحوه پذیرش مخاطبان به شرح ذیل می باشد:

  • تماس تلفنی گروه هدف.
  • تماس تلفنی مردم و اعضای خانواده.
  • تماس تلفنی کارشناسان و کارکنان سازمانهای دولتی و غیر دولتی.

همچنین خدمات مرکز بدین شرح است؛

  • ارائه راهنمایی و مشاوره لازم به تماس گیرندگان.
  • ارجاع افراد به مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی).
  • ارجاع تماس گیرندگان به مراکز تابعه سازمان (توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی).
  • ارجاع افراد مشمول دریافت خدمات به واحدهای خدمات اجتماعی سیار.
  • معرفی خدمات سازمان بهزیستی به تماس گیرندگان.
  • در صورتی که برای حمایت از افراد تماس گیرنده نیاز به مداخله مرکز فوریتهای پلیس (۱۱۰) باشد، هماهنگی لازم با آن مرکز صورت خواهد گرفت.

با توجه به اهمیت و جایگاه قانونی این موضوع که می توان به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب مجلس شورای اسلامی، پیمان نامه جهانی حقوق کودک مصوب مجلس شورای اسلامی وهچنین برخی از مواد و تبصره های قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که به موضوع آسیب‌های اجتماعی توجه شده است اشاره کرد.

در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی (کلیه اقدامات در زمینه سطوح مختلف پیشگیری از قبیل  مصاحبه های فردی و خانوادگی،خدمات روان درمانی، خدمات ‌حقوقی، درمانی، مالی ونگهداری موقت …به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی ارائه می شود) سازمان بهزیستی به تمامی افراد جامعه هدف کلی خط تلفن ۱۲۳می باشد، از اهداف دیگر این واحد می توان موارد زیر را برشمرد؛

  • مداخله تخصصی موثر به منظور کاهش جرائم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب.
  • مداخلات تخصصی به اقشار آسیب پذیر جهت دستیابی به حقوق خودو توانمد سازی آنان.
  • ارائه راهنمائیهای لازم در خصوص فعالیتهای سازمان بهزیستی.

در کل می توان گروه های هدف این واحد را؛کودکان آزار دیده،زنان آزار دیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده و یا قصد خودکشی دارند، فرار از منزل، زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، سالمندان و معلولین آزار دیده، معتادین، افراد بی خانمان، بیماران روانی مزمنو سایر افرادی که در شرایط بحرانی و حاد قرار دارند برشمرد.

منبع

  • دستورالعمل اجرایی خط تلفناورژانس اجتماعی ۱۲۳، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، برنامه اورژانس اجتماعی، سال ۱۳۸۶.

درباره ی tabrizbehzisti

تصویر پروفایل از  tabrizbehzisti

همچنین ببینید

2016_7_2_12_12_24

خدمات سیار

  سازمان بهزیستی کشور معاونت امور اجتماعی دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی   خدمات سیار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *