خانه / مد روز / مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی
مداخله

مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی

 

سازمان بهزیستی کشور

معاونت امور اجتماعی

دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی

مقدمه

یکی از ارکان مهم اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران هست، که کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق ارائه خدمات فوری و تخصصی لازم به افراد آسیب دیده اجتماعی یا در معرض آسیب جسمی و روانی است.

انسان در فراز و نشیب تاریخ همیشه از دردها و آسیب های اجتماعی رنج برده و همواره در جستجوی علل و انگیزه های آنها بوده است تا راهها و شیوه هایی را برای رهایی بیابد. نابسامانیهای اقتصادی ، اجتماعی و روانی از جمله عواملی هستند که زمینه مساعدی را برای انواع آسیب های اجتماعی از قبیل : انحرافات جنسی، طلاق، سرقت، اعتیاد، ولگردی، خودکشی، همسر آزاری ، فرار از منزل و . . . را فراهم می آورند.

در مراکز مداخله در بحران برای کلیه پذیرش شدگان در مرکز باید فرم اطلاعات آماری مداخله در بحران تکمیل گردد. در صورتی که فردی با مشکل کودک آزاری، همسر آزاری، اقدام به خودکشی و… مراجعه کرده باشد، علاوه بر فرم اطلاعات آماری مداخله در بحران باید فرمهای اطلاعات مربوطه نیز برای وی تکمیل گردد.

خدماتمرکز مداخله در بحران هم بصورت سرپایی و هم نگهداری موقت است. به طوریکهدر نوع سرپایی، مراجع در ساعات اداری به مرکز مراجعه نموده و پس از دریافت خدمات تخصصی مرکز را ترک می نماید و نیازی به خدمات نگهداری موقت مرکز ندارد. اما در خدمات نگهداری موقت مراجع پس از پذیرش علاوه بر دریافت خدمات تخصصی از خدمات بخش نگهداری موقت نیز برخوردار می گردد.

مراجعه به مرکز مداخله در بحران به شکل های متفاوتی صورت می گیرد. مخاطبین می توانند، به صورت خود معرف (پس از مراجعه به دادگستری با داشتن معرفی نامه یا حکم قضایی به مرکز معرفی می شوند)،تماس با خط تلفن ۱۲۳(مراجعینی که قبل از مراجعه به مرکز از طریق تلفن ۱۲۳ با مرکز تماس می گیرند ابتدا با تشخیص کارشناسان جهت بررسی مشکل یا به مرکز مراجعه می کنند ویا کارشناسان جهت بررسی مسائل به منزل آنان مراجعه نموده و یا هم از طریق تلفن مشکل آنان رفع می گردد)، معرفی از پایگاه های خدمات اجتماعی سیار(مراجعینی که به پایگاههای خدمات اجتماعی مراجعه کرده و ممکن است که مشکل آنان در آن پایگاه حل نشده باشد درصورت نیاز به مرکز مداخلهارجاع داده می شوند)،معرفی از نیروی انتظامی،(مراجعینی که پس از مراجعه به کلانتری و یا دستگیری توسط نیروهای انتظامی به مرکز معرفی می شوند)، معرفی از سایر مراکز بهزیستی (مراجعینی که از حوزه های اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و… جهت دریافت خدمات تخصصی به مرکز معرفی می گردند)، معرفی از سایر سازمانها و نهادها(مراجعینی که توسط سازمانها و نهادهای دیگر از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، مراکز خیریه و مراکز درمانی به مرکز معرفی می گردند).

مخاطبین و مراجعین به مراکز مداخله در بحران شامل طیف متفاوتی از مشکلات و مسائل هستند که در ذیل اشاره می گردد؛مراجع به دلیل اقدام به خودکشی به مرکز مراجعه نموده است و یا قصد اقدام به خودکشی دارد. همچنین علت مراجعه می تواند آزارهای همسر از جمله آزار جسمی، جنسی، عاطفی و کلامی باشد. کودکان زیر ۱۸ سال به علت وارد آمدن آزارهای جسمی، جنسی،عاطفی، روانی، مسامحه و غفلت از سوی والدین، اقوام و آشنایان و … می توانند از طرق مختلف به مرکز مراجعه نمایند و کودکان زیر ۱۸ سال که تواما و یا به تفکیک خیابان را محل زندگی و کار خود نموده است.

در موارد ذیل نیز افراد می تواننداز خدمات مرکز بهره ببرند؛بی سرپرستی یا فقدان سرپرست موثر به علت مرگ، طلاق یا ترک منزل؛ با وجود حاضر بودن سرپرست، این سرپرست شرایط لازم جهت سرپرستی را به علت اعتیاد شدید، بی توجهی، بی مسؤولیتی و… ندارد؛ افرادی که دارای رابطه نامشروع به دلیل کسب درآمد می باشند؛ افرادی که بدون اطلاع قبلی منزل خود را ترک کرده اند؛مراجعین مشکوک و یا مبتلا به اختلال هویت جنسی که به صورت خود معرف و یا معرفی از دیگر سازمانها و نهادها به مرکز مراجعه نمایند؛ نداشتن درآمد کافی جهت گذران معشیت زندگی؛ اعتیاد؛ خشونت و درگیری دائمی بین اعضای خانواده.

در مورد دریافت و استفاده از خدمات مراکز مداخله در بحران؛ تعداد دفعات پذیرش، جنسیت (مرد یا زن بودن)، سن،ملیت (ایرانی یا غیر ایررانی بودن)، تابعیت، دین،مذهب،وضعیت تحصیلی،وضعیت تاهل (مجرد، نامزده کرده، عقد کرده، متاهل، همسر فوت شده، مطلقه، متارکه، عقد موقت)محدودیتی وجود ندارد.

در کل افراد مشمول دریافت خدمات از این مرکز را می توان به صورت زیر مطرح کرد:

  • زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد
  • زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی
  • افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند.
  • کودکان خیابانی و کار
  • همسران آزار دیده
  • کودکان آزار دیده
  • مبتلایان به اختلال هویت جنسی ( S. )
  • دختران و پسران فراری از منزل
  • سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند.

در ادامه نمونه ای از روند پذیرش در مراکز مداخله آورده می شود؛

۱– خدمت گیرنده در بدو ورود توسط مسئول پذیرش مورد مصاحبه اولیه قرار گرفته و پس از تکمیل فرم پذیرش، به واحدهای تخصصی ذیربط ارجاع می گردد.

۲– ارزیابی اجتماعی: توسط مددکار اجتماعی جهت ارزیابی وضعیت اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و موقعیت فعلی مراجع به منظور برآورد نیازها و میزان آسیب های اجتماعی وارده صورت می گیرد.

۳– ارزیابی روانشناختی: توسط روانشناس و روانپزشک صورت می گیرد.

۴– ارزیابی بهداشتی و درمانی: این ارزیابی توسط پزشک در صورتی که خدمت گیرنده  نیاز به نگهداری موقت داشته باشد و یا بنا به تشخیص یکی از اعضای تیم تخصصی، صورت می گیرد.

۵– ارزیابی حقوقی: توسط مشاور حقوقی صورت می پذیرد.

۶– ارزیابی تشخیصی: توسط تیم تخصصی متشکل از مددکار اجتماعی، روانشناس، روانپزشک، پزشک، مشاور حقوقی با حضور مسئول مرکز، بعد از انجام ارزیابی های فوق جهت تصمیم گیری و بررسی راهکارها برای کمک به مراجع صورت می پذیرد.

در کل می توان اهداف مراکز مداخله در بحران را بدین صورت مطرح کرد؛

  • ارتقاء آکاهی ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای خدمت گیرندگان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط نامناسب
  • شناسایی کانون های بحران زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی
  • ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی
  • و ارتقاء توانمندیهای افراد درمعرض آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی.

منابع:

  • راهنمای تکمیل اطلاعات آماری؛ مرکز مداخله در بحران (فردی، خانوادگی، اجتماعی) اورژانس اجتماعی؛ سال ۱۳۸۷.
  • دستورالعمل اجرائی مرکز مداخله در بحران(فردی،خانوادگی و اجتماعی)مرکز اورژانس اجتماعی، بازنگری سال ۱۳۸۶.

 

درباره ی tabrizbehzisti

تصویر پروفایل از  tabrizbehzisti

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *